Osobní asistence je terénní služba, kterou vymezuje zákon o sociálních službách č. 108/2006 sb., poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby. Služba se poskytuje v přirozeném sociálním prostředí osob a při činnostech, které osoba potřebuje.
Naše organizace nabízí tuto službu v pěti okresech Moravskoslezského kaje prostřednictvím pěti registrovaných sociálních služeb:
Osobní asistence Bruntálsko | Osobní asistence Opavsko | Osobní asistence Ostravsko | Osobní asistence Frýdecko-Místecko | Osobní asistence Novojičínsko |
Posláním Osobní asistence je individuálně pomáhat osobám se zdravotním postižením a seniorům překonávat jejich nepříznivou sociální situaci způsobenou změnou zdravotního stavu nebo vysokým věkem, a to prostřednictvím služeb kvalifikovaného osobního asistenta. Ten uživatele podporuje a provází v jeho přirozeném prostředí a pomáhá mu k soběstačnosti a schopnosti se plnohodnotně zapojit do běžného života.
Osobní asistence je určena osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu vysokého věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby. Osobní asistence je určena osobám od šesti let věku. Služba je zajišťována osobám z okresu Bruntál, Opava, Ostrava, Frýdek-Místek a Nový Jičín v souladu s platným veřejným závazkem.
Rozsah činností se odvíjí od individuálních potřeb uživatele a u osobní asistence je dán vyhláškou č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách.
Osobní asistence nenahrazuje veřejně dostupně služby (např. vymalování bytu, úklid po vymalování, odklízení sněhu a jiné náročné práce) nesouvisející se sociální péči o uživatele. Osobní asistence rovněž nenahrazuje ošetřovatelkou péči, proto tyto služby nespadají mezi činnosti zajišťované osobní asistentkou/-tem.
Služba je realizována tak, aby byla respektovaná autonomie uživatele a ten se podílel na rozhodovaní o způsobu poskytování služby, což je zohledněno ve Smlouvě o poskytování služby a v Individuálním plánu uživatele.
Cílem jednání je zajistit, aby byl zájemce před podpisem smlouvy informován o poskytované sociální službě, o podmínkách, které se k poskytování služby vztahují, svých právech a povinnostech, aby jím rozuměl a měl možnost sám se rozhodnout, zda tuto službu využije. Zájemci o službu jsou rovněž upozorněni na možnost podávání námětů a stížností.
Zájemci o službu nás mohou navštívit osobně v návštěvní hodiny, nebo oslovit telefonicky, dopisem a e mailem. Sdělí nám svá přání a potřeby a získají základní informace o nabízené službě osobní asistence, její kapacitě a dotazník pro zájemce o službu osobní asistence. Další jednání se pak bude odvíjet od vyplněného dotazníku, který je jedním z podkladů pro rozhodnutí o uzavření smlouvy o poskytování služby.
Dotazník je možné získat na pracovištích poskytovatele, stáhnout z našich www stránek nebo ho zaslat dopisem. V odůvodněných případech (imobilita) nabídneme zájemci pomoc s jeho vyplněním i možnost vyplnění dotazníku na místě.
Zájemce se stává uživatelem služby osobní asistence dnem podpisu smlouvy, která jednoznačně vymezuje obsah a podmínky poskytování služby, ale také postupy při nedodržení smluvních podmínek a ukončení smlouvy.
Způsob hodnocení poskytované služby je dán zpětnou vazbou od uživatelů služby pomocí dotazníků, návštěvami (kontrolami) v domácnostech uživatelů služby, apod.
V případě, že pracoviště nemá volnou kapacitu nebo ji má omezenu, informuje o tom pověřený pracovník zájemce o službu. Pokud má zájemce o službu nadále zájem, zařadíme ho mezi zájemce o osobní asistenci a v případě volné kapacity zájemce kontaktujeme.
Osobní asistenci hradí uživatelé z příspěvku na péči ve výši 90 - 130 Kč/h podle platného ceníku.
Terénní.
Pondělí 7:00 - 20:00
Úterý 7:00 - 20:00
Středa 7:00 - 20:00
Čtvrtek 7:00 - 20:00
Pátek 7:00 - 20:00
Sobota 7:00 - 20:00
Neděle 7:00 - 20:00
V jiných časech může být služba poskytnuta v případě volné kapacity.
Poskytování služby se řídí Standardy kvality sociálních služeb, Etickým kodexem osobních asistentů a dalšími vnitřními směrnicemi organizace.
Jestliže poskytovatel odmítne uzavřít se žadatelem smlouvu o poskytnutí sociální služby z důvodů shora uvedených, vydá o tom zájemci na jeho žádost písemné oznámení s uvedením důvodu odmítnutí uzavření smlouvy.