Etický kodex pracovníků osobní asistence

Pracovníci musí upřednostnit své profesionální povinnosti a odpovědnost před svými soukromými zájmy. Služby, které poskytují, musí být na nejvyšší odborné úrovni.

  • Pracovníci ctí uživatele jako rovnocenné bytosti a chovají se k nim s respektem.
  • Poskytovatel pěstuje (nabízí příslušná školení, výcviky, supervize) ve všech svých pracovnících úctu k životu, respekt k uživatelově osobní cti, dobré pověsti a jménu a systematicky se snaží hledat postupy nejen pro odstranění těžkostí, ale i pro zvyšování kvality života u konkrétních uživatelů.
  • Pracovníci považují zajištění bezpečí a jistoty za jeden z důležitých aspektů normálního života člověka, a proto zkoumají, jaká rizika u konkrétních uživatelů vyplývají z jejich znevýhodnění a jak rizikům zabraňovat, a to nejen při zanedbání nebo přerušení služby.
  • Součástí poskytovaných služeb je pomoc v naplňování svobody myšlení, svědomí a náboženského vyznání uživatelů.
  • Pracovníci nesmí nikdy zneužívat oprávnění plynoucích z jejich pracovního postavení, ať už pracují za úplatu nebo bezplatně, musí si být vědomi, že jejich práce znamená především službu lidem s postižením.
  • Pracovník je povinen:
    • v souvislosti s výkonem zaměstnání nepřijímat dary a nezneužívat žádné výhody,
    • jednat a rozhodovat nestranně a zdržet se všeho, co by mohlo ohrozit důvěru v nestrannost rozhodování,
    • pomáhat se stejným úsilím a bez diskriminace všem uživatelům a proti jakékoliv formě diskriminace se postavit,
    • dbát, aby uživatelé obdrželi všechny služby, na které mají nárok, a to nejen od zařízení, ve kterém je pracovník zaměstnán, ale i od ostatních příslušných zdrojů,
    • poučit uživatelé o povinnostech, které vyplývají z takto poskytnutých služeb,
    • zdržet se jednání, které by mohlo vést ke střetu veřejného zájmu se zájmy osobními,
    • jednat tak, aby byla chráněna důstojnost a lidská práva uživatelů,
    • dodržovat pravidla, která jsou stanovena pro případy, kdy je nutné porušit uživatelovo soukromí (jedná-li se o záchranu života, zdraví, majetku), a uživatele s nimi seznámit,
    • vytvářet postupy, které umožní intimitu i při úkonech pomoci,
    • respektovat, že oslovování a případné tykání si řídí uživatelé (u dětí do patnácti let je jednostranné tykání přijatelné),
    • zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se pracovník dozvěděl při výkonu zaměstnání,
    • chránit uživatelovo právo na soukromí a důvěrnost sdělení. Žádnou informaci o uživatelovi neposkytnout bez jeho souhlasu. Výjimkou jsou případy, kdy jsou ohroženy další osoby. V případech správního řízení umožnit kompetentním účastníkům tohoto řízení nahlížet do spisů,
    • data a informace požadovat s ohledem na potřebnost při zajištění služeb, které mají být uživatelovi poskytnuty.
  • Pracovníci v každém ohledu respektují svobodné rozhodování uživatelů sociálních služeb, tj. jejich právo žít životem podle vlastních představ, a to tak, že:
    • umožňují uživatelovi udržovat jeho styl života, případně nalézt takový, který je společensky přijatelný,
    • neznamená to tedy, že pracovník rezignuje vůči jakémukoliv jednání uživatelů, ale že pracovník navrhuje uživatelovi různé alternativy řešení jeho problémů,
    • pracovníci respektují  lidskou důstojnost uživatelů, uznávají jejich právo na sebeurčení, očekávají, že uživateli nesou za svá rozhodnutí zodpovědnost,
    • pracovníci mají zodpovědnost za problémy uživatele a jeho rozhodnutí zásadně odmítat, ale pokud o to uživatel žádá a pokud jsou pracovníci pro danou problematiku kompetentní, mají ji analyzovat a hledat řešení. Mají to sice dělat tak, že uživatelé a jejich jednání neposuzují, ale mají poukazovat na důsledky event. problémového chování a navrhovat jiné možnosti.